Nekadašnja Jugoslavija bila je industrijski gigant i jedno od rijetkih socijalističkih društava koje je uspješno trgovalo i sa Istokom i Zapadom.
Od brodogradilišta do prehrambene industrije, jugoslovenski proizvodi stizali su na tržišta širom svijeta – od Evrope, preko Afrike, pa sve do Južne Amerike.
BiznisInfo.ba donosi pregled najpoznatijih proizvoda i industrija kojima je Jugoslavija gradila svoj imidž na svjetskoj sceni.
-
Zastava – automobili koji su osvajali tržišta
Kada se pomisli na jugoslovenski izvoz, mnogi prvo pomisle na Zastavu iz Kragujevca. Modeli poput Fiće (Zastava 750) i Stojadina (Zastava 101) prodavali su se širom Istočne Evrope, dok je Yugo stigao i na američko tržište.
Poseban uspjeh bio je 1980-ih kada je Yugo GV postao najjeftiniji automobil u SAD-u. Iako je često bio predmet šala, Yugo je bio prvi automobil iz socijalističkog bloka koji se prodavao u Americi.
-
Uljanik i brodogradnja – brodovi za cijeli svijet
Jugoslavija je bila brodograđevinska sila, a posebno su se isticala brodogradilišta u Puli, Splitu i Rijeci. Uljanik je proizvodio tankere i putničke brodove koji su plovili svjetskim morima, često za naručioce iz Zapadne Evrope i Bliskog istoka.
Jugoslovenska brodogradnja bila je među prvih pet u svijetu po kapacitetu, a brodovi su izvozili tehnologiju, ali i vještine domaćih inženjera.
-
Gorenje – kućanski aparati za evropska tržišta
Već 1970-ih Gorenje je izvozilo šporete, frižidere i veš mašine u Njemačku, Austriju i druge zemlje Zapadne Evrope. U to vrijeme Gorenje je predstavljalo most između socijalističkog Istoka i zapadnih potrošača, nudeći kvalitet po nižoj cijeni.
-
Energoinvest – inženjerski gigant iz Sarajeva
Sarajevski Energoinvest bio je simbol tehnološke moći Jugoslavije. Kompanija je projektovala i gradila elektroenergetske sisteme, naftovode i fabrike u preko 50 zemalja. Njihovi najveći projekti realizirani su u Africi, Aziji i na Bliskom istoku, a proizvodi Energoinvesta izvozili su se čak i u SAD.
Energoinvest je bio jedan od rijetkih primjera kompanije iz socijalističke zemlje koja je ravnopravno konkurisala zapadnim korporacijama.
-
Borovo – obuća koja se nosila od Moskve do Pariza
Fabrika Borovo iz Vukovara bila je među najvećim proizvođačima obuće u Evropi. Njene Startas tenisice, elegantne Borosane, pa čak i čizme izvožene su širom Istočne Evrope i Bliskog istoka.
Osamdesetih godina Borovo je godišnje proizvodilo više od 20 miliona pari obuće, a značajan dio završavao je na stranim tržištima.
-
Galeb i tekstilna industrija – majice za svijet
Omiška tvornica Galeb, zajedno s Planikom, Varteksom i drugim tekstilnim gigantima, opskrbljivala je domaće i strano tržište.
Galebove majice bile su poznate po jednostavnom dizajnu i kvalitetu, a izvozile su se u zemlje Bliskog istoka, Skandinavije i Zapadne Evrope.
Jugoslovenski tekstil bio je tražen jer je kombinovao kvalitetnu proizvodnju i povoljnu cijenu.
-
INA – energija koja je punila rezervoare svijeta
Hrvatska INA bila je ključni igrač u regionalnoj naftnoj industriji. Jugoslavija je izvozila naftne derivate i plin, a INA je imala strateške ugovore s državama poput Iraka, Libije i Egipta.
Osim goriva, kompanija je izvozila tehnologiju i znanje, što je Jugoslaviji donosilo devizne prihode.
-
Slatkiši, sokovi i čuvena Vegeta
Jugoslavenska prehrambena industrija imala je svoje izvozne adute, poput:
- Kraš – čokolade i bombonjere popularne u cijeloj Istočnoj Evropi,
- Fructal – sokovi koji su se prodavali širom Zapadne Evrope,
- Podravka Vegeta – začin koji je pronašao put do kuhinja u preko 30 zemalja svijeta. Vegeta je bila pravi jugoslovenski brend ambasador, a i danas je prisutna na globalnom tržištu.
-
Avioni iz Mostara i Pančeva
Malo je poznato da je Jugoslavija proizvodila i avione. Fabrika Soko iz Mostara pravila je borbene avione, dok je Utva iz Pančeva proizvodila lake sportske i vojne letjelice.
Ovi proizvodi izvoženi su u zemlje nesvrstanih, posebno u Afriku i Bliski istok, što je Jugoslaviji davalo i politički utjecaj.
-
Film, muzika i turizam – nevidljivi izvoz
Pored fizičkih proizvoda, Jugoslavija je izvozila i kulturnu industriju:
- Jugoslovenski filmovi i serije prikazivali su se na festivalima širom svijeta.
- Diskografije poput Jugotona plasirale su muziku naših izvođača u evropske metropole.
- Turizam, posebno na Jadranskoj obali, bio je svojevrsni „izvoz usluge“ – svake godine dolazile su stotine hiljada turista iz Zapadne Evrope.
Zašto je Jugoslavija bila izvozni gigant?
Postojala su tri ključna razloga:
- Veliko domaće tržište – 20 miliona stanovnika omogućilo je razvoj jakih industrija.
- Politika nesvrstanih – Jugoslavija je trgovala i sa Zapadom i s Istokom, što je otvaralo ogromna tržišta.
- Kvalitet i cijena – proizvodi su bili dovoljno kvalitetni da se takmiče na Zapadu, a dovoljno jeftini da budu konkurentni.
Jugoslovenski proizvodi nisu bili samo roba – oni su predstavljali državni identitet i ekonomski ponos. Iako su mnoge fabrike nestale u tranziciji i ratovima 90-ih, njihova ostavština živi kroz sjećanja, stare reklame i poneki proizvod koji je preživio turbulentne decenije.
Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba