Na globalnom tržištu luksuznih automobila događa se neviđen presedan koji bi mogao promijeniti percepciju o vlasništvu modernih, “pametnih” vozila.
U Rusiji su stotine skupocjenih Porsche automobila iznenada postale neupotrebljive, a stručnjaci sumnjaju da je incident direktna posljedica sankcija i nedostatka službene softverske podrške proizvođača.
Masovni kvar: Od vozila do neupotrebljive imovine
Od kraja novembra, vlasnici Porsche modela proizvedenih poslije 2013. godine prijavljuju masovne kvarove. Simptomi su dramatični: vozila se iznenada zaključavaju, odbijaju upaliti motor, a u nekim slučajevima se ugase i tokom vožnje.
Srž problema leži u VTS sistemu (Vehicle Tracking System), fabrički ugrađenom satelitskom sigurnosnom sistemu. Nakon što se Porsche povukao s tržišta, VTS je izgubio stabilnu vezu sa serverima proizvođača. Kada sistem detektuje prekid veze (što interpretira kao pokušaj krađe ili ometanje signala), automatski aktivira sigurnosnu blokadu motora.
Ruski dileri i serviseri tvrde da se radi o najvećem sinhronizovanom incidentu u luksuznom segmentu u historiji.
Poslovni aspekt sankcija: Ne samo embargo na robu, nego i na softver
Ova situacija jasno demonstrira kako geopolitički sukobi utiču na poslovnu praksu u 21. vijeku. Sankcije ne zaustavljaju samo isporuku nove robe, već utječu i na softversku funkcionalnost već kupljenih proizvoda.
Nema podrške: Zbog povlačenja Porschea iz Rusije, ovlašteni servisi nemaju direktan pristup dijagnostičkim alatima, originalnim rezervnim dijelovima, niti mogućnost da službeno “patchuju” softver vozila.
Šverc i improvizacija: Ruski servisi su prisiljeni na improvizaciju – od fizičkog isključivanja VTS modula do ugradnje neoriginalnih ili piratskih softverskih rješenja, što dodatno ugrožava bezbjednost i garanciju vozila.
Presedan: Strah od daljinskog “gašenja”
Najveća zabrinutost leži u sumnjama da se ne radi samo o tehničkom kvaru, već da je sistem namjerno daljinski onemogućen od strane proizvođača ili zapadnih partnera. Iako Porsche nije dao zvaničnu potvrdu takvih tvrdnji, masovnost i simultanost kvara podstiču tu spekulaciju.
Ako se potvrdi da proizvođač posjeduje tehničku mogućnost daljinskog onesposobljavanja vozila u čitavom regionu, to postavlja ključno pitanje za biznis: Šta znači vlasništvo u eri “pametne” tehnologije?
Ovo je jasan signal drugim zapadnim luksuznim brendovima (poput BMW-a, Mercedesa, i Audija) koji posluju na tržištima pod sankcijama da bi se mogli suočiti sa sličnim problemima, što ubrzava preorijentaciju ruske elite ka brendovima iz Kine i drugih “savezničkih” zemalja.
Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba



