Popisano šta se može prodavati na benzinskim pumpama, šta su dragstori, marketi…

0

Federalno ministarstvo trgovine objavilo je Pravilnik o uslovima minimalne tehničke opremljenosti poslovnih prostora za obavljanje trgovine i trgovinskih usluga.

– Pravilnikom se, između ostalog, klasificiraju prodavnice, dragstori, suvenirnice, a jasno je definisan i asortiman robe koja se može prodavati na benzinskim pumpama. Asortiman artikala koji se prodaju na benzinskim pumpama je ograničen na neprehrambene proizvode, u originalnom pakovanju, i sitne industrijske prehrambene proizvode, u fabričkom pakovanju – navodi se u saopštenju Ministarstva.

Dodaju da je u Pravilniku navedeno da se u trgovini na malo na benzinskim pumpnim stanicama mogu prodavati proizvodi kao što su hrana i piće (grickalice, čokolada, žvakaće gume, bombone, alkoholna i bezalkoholna pića s nepovratnom ambalažom, topli napici dostupni na samoposlužnim aparatima, sladoled i sl.). Također, može se prodavati i štampa (novine, časopisi, razglednice i sl.), zatim telefonske kartice i dopune, te auto oprema (ulja za motore, osvježivači zraka za automobile, tečnosti za pranje stakla, sitni rezervni dijelovi i oprema i sl.).

Na ovom popisu, kako se navodi u Pravilniku Ministarstva su i putne potrepštine (mape i vodiči, baterije, punjači za telefone, USB kablovi i slična oprema, prva pomoć, dječije igračke i sl.), potom duhan i duhanski proizvodi (cigarete, cigare, duhan, bezdimni duhanski proizvodi, upaljači, šibice, plin za upaljače i sl.). Tu su i higijenski proizvodi (maramice, vlažne maramice, sapuni, dezodoransi, proizvodi za sunčanje, jednokratne dječije pelene i sl.), te dodaci za putnike (kišobrani, sunčane naočale, šeširi, putni jastuci i sl.).

– U asortiman prodavnice na benzinskoj pumpnoj stanici ne ulazi hrana koja prema posebnim propisima zahtijeva posebne uslove čuvanja i izlaganja na policama, koja ne smije biti izložena izvoru kontaminacije, teških metala i otrovnih plinova, a koristi se u svakodnevnoj prehrani ljudi upotrebom u domaćinstvu. Pod sitnim industrijskim prehrambenim proizvodima u fabričkom pakovanju podrazumijevaju se prehrambeni proizvodi koji su u fabričkom pakovanju do jednog kilograma i do pet litara i mogu se direktno konzumirati bez dodatne termičke, mehaničke ili neke druge obrade (proces pečenja, kuhanja, mljevenja i sl. nije dozvoljen). Prehrambeni proizvodi koji se ne mogu direktno konzumirati i zahtijevaju dodatnu obradu prije konzumiranja (brašno,tjestenina, ulje, riža, meso, jaja, hrenovke, kafa – instant, mljevena i u zrnu i sl.) ne mogu se ni prodavati na benzinskim pumpama – navodi se u saopštenju.

Dalje se pojašnjava da je Pravilnikom dragstor definisan kao maloprodajni objekat površine od 12 do 50 metara kvadratnih, koji radi 24 sata dnevno, a prodaja se mora vršiti direktnim kontaktom s kupcima, bez šalterskog poslovanja.

– Suvenirnice su definisane kao prodajni objekti u kojima se obavlja trgovina na malo suvenirima, rukotvorinama, religijskim proizvodima, filatelističkim markama i kovanicama, umjetničkim djelima, antikvitetima i unikatnim poklonima, bižuterijom, tradicionalnim i kulturnim odjevnim i akcesoarnim predmetima, tkaninom i svim drugim proizvodima koji imaju kulturni ili tradicionalni karakter. Prodavnice koje se nalaze unutar ili su sastavni dio cjeline željezničkih i autobusnih stanica i aerodroma, benzinskih pumpi, bolnica, hotela, prostora kulturnih i vjerskih objekata, muzeja i parkova prirode, pored toga što se fizički nalazi unutar ili je sastavni dio cjeline, mora da čini neraskidivu funkcionalnu cjelinu sa tim drugim objektom – stoji u saopštenju.

Ističe se i da neraskidiva funkcionalna cjelina znači da objekti zajedno čine jedinstvenu povezanu cjelinu, odnosno da objekti nisu samo povezani fizički, nego su međusobno zavisni i njihovo razdvajanje ili funkcionisanje odvojeno nije moguće ili bi dovelo do gubitka osnovne funkcionalnosti prodavnice.

– Pravilnik jasno definiše i klasifikaciju prodavnica po veličini. Tako je minimarket prodajni objekat od 50 do 400 metara kvadratnih prodajne površine, supermarket od 401 do 1.500 metara kvadratnih, a hipermarket prodajni objekat veći od 1.501 metar kvadratni prodajne površine. Osim toga jasno je propisano koji prodajni objekat je obavezan imati parking, sanitarni čvor, mjesto za utovar robe i slično.

Pravna i fizička lica koja obavljaju trgovinsku djelatnost dužna su uskladiti minimalno-tehničke uslove za obavljanje trgovine prema odredbama ovog pravilnika u roku od šest mjeseci od dana njegovog stupanja na snagu, tj. krajnji rok za usklađivanje poslovanja po novom pravilniku je 17.10.2025. godine. Pravilnik je objavljen u Službenim novinama FBiH i na web stranici Federalnog ministarstva trgovine, navodi se u saopćenju Federalnog ministarstva trgovine.