Tehnički prijem prve dionice brze ceste kod Gradiške, koja će povezati auto-put Banjaluka – Gradiška s auto-putem Zagreb – Beograd, uspješno je završen. Time su ispunjeni ključni preduslovi za otvaranje ove dugo očekivane saobraćajnice kroz Hrvatsku.
Kako su potvrdili za Nezavisne novine iz preduzeća Hrvatske ceste, puštanje u saobraćaj zavisi od tehničkog pregleda graničnog prelaza, koji je u nadležnosti Ministarstva finansija Hrvatske.
– U ovom trenutku nemamo tačan datum puštanja u promet, ali će on uslijediti nakon izdavanja upotrebnih dozvola – naveli su.
Kada bi cesta mogla biti otvorena?
Prema nezvaničnim informacijama članova bh. komisije za potpisivanje novog ugovora o granicama, plan je da se dionica otvori 10. decembra, i to na privremenoj osnovi, dok se ne potpiše novi trajni sporazum.
Iz Ministarstva finansija Hrvatske ističu da su radovi na graničnom prelazu završeni, te da je prijavljen tehnički pregled koji očekuju 2. decembra 2025. godine.
Do tada, granični prelaz Gornji Varoš (RH) – Gradiška Novi most (BiH) bit će regulisan kroz privremeni režim, uz međusobno usaglašavanje nadležnih institucija dvije zemlje.
EU pomogla, Hrvatska finansirala nastavak projekta
Evropska unija je izgradnju mosta na Savi podržala grantom od 6,3 miliona KM, a ranije je učestvovala i u finansiranju Mahovljanske petlje i auto-puta Banjaluka – Gradiška. Most su zajednički finansirale Hrvatska i BiH (RS) po principu pola–pola.
Brzu cestu u potpunosti finansira Hrvatska, a ona je dio šireg koridora koji ova zemlja razvija prema Mađarskoj.
Dionice i izvođači radova
- Prva dionica: 4,5 km od mosta na Savi do Novog Varoša – završena, vrijednost oko 40 miliona eura
- Druga dionica: u izgradnji, vrijednost 14 miliona eura, dužina nešto manja od 4 km, završetak planiran za jun naredne godine
Obje dionice gradi banjalučko preduzeće Integral inženjering.
Iz Banjaluke do Zagreba za sat i po
Po puštanju u saobraćaj, put od Banjaluke do Zagreba trebao bi trajati oko 90 minuta, što će znatno ubrzati protok ljudi i robe na ovom koridoru.
Dio vozača iz Sarajeva moći će se uključivati na auto-put “9. januar” kod Doboja, čime dobijaju još jednu brzu alternativu prema EU.
Brži prelazak granice olakšaće putovanja i stanovnicima centralne Bosne – Jajca, Viteza, Bugojna, Travnika i drugih mjesta koja prema Hrvatskoj i EU tradicionalno voze preko Banjaluke.
Koliko je koštao most?
Most na Savi vrijedan je 19 miliona eura. Radovi su počeli u oktobru 2019. godine, a završeni u junu 2022.




