Kompanija se posljednjih godina našla pod kritikama zbog poslovanja u Bjelorusiji iz koje dolazi skoro 40 posto njihove zarade
Banjalučka pivara, najveći proizvođač piva u Bosni i Hercegovini i dom popularnog brenda Nektar, od sada je dio Olvi grupe, jednog od vodećih finskih proizvođača pića s tradicijom dugom više od 145 godina. Ova akvizicija, koja obuhvata i podružnicu u Srbiji, otvara novo poglavlje za banjalučku kompaniju i pruža joj priliku da se snažnije pozicionira na regionalnom i međunarodnom tržištu, piše BiznisInfo.ba.
Olvi je kompanija poznata po proizvodnji piva, bezalkoholnih pića i RTD (ready-to-drink) koktela, sa snažnim prisustvom u više evropskih zemalja. Njihova strategija se temelji na modelu „multilokalnog rasta“, koji kombinuje očuvanje identiteta lokalnih brendova, međunarodnu ekspertizu te održivi razvoj i ulaganje u lokalne zajednice.
Olvi i kontroverza s Bjelorusijom
Iako je Olvi snažno prisutan na evropskom tržištu, kompanija se posljednjih godina našla pod kritikama zbog poslovanja u Bjelorusiji, zemlji koja podržava rusku invaziju na Ukrajinu.
Nakon izbijanja rata u Ukrajini 2022. godine, Olvi je – kao i mnoge zapadne firme – najavio povlačenje iz Bjelorusije. Međutim, krajem iste godine bjeloruske vlasti uvele su zakon kojim zabranjuju prodaju zapadnih kompanija i iznošenje kapitala iz zemlje, čime je Olvijev izlazak onemogućen.
Čini se da im to mnogo i ne smeta jer Bjelorusija i dalje čini značajan dio njenog poslovanja.
U prvoj polovini 2024. godine, Olvi je ostvario 42,2 miliona eura dobiti, od čega je 16,6 miliona eura (39 posto) došlo iz poslovanja u Bjelorusiji.
U Bjelorusiji posluju preko svoje firme Lidskoe Pivo, koja zapošljava oko 840 radnika. Izvoz iz Finske u Bjelorusiju je obustavljen još u proljeće 2022., a poslovanje se odvija isključivo kroz lokalne izvore i proizvodne kapacitete.
CEO Olvi grupe Patrik Lundell je priznao da je ova situacija reputacijski problem za kompaniju.
– Tema Bjelorusije uvijek izaziva diskusije i razumijem zašto je to osjetljivo pitanje. Nažalost, trenutno nemamo mogućnost da prodamo naše poslovanje zbog lokalnih zakona – kazao je ranije Lundell.
Detalji akvizicije
- Banjalučka pivara je u 2024. godini ostvarila neto prodaju od 28 miliona eura.
- Brend Nektar je jedan je od vodećih na domaćem tržištu i sve popularniji u Srbiji i Crnoj Gori.
- Ugovor o akviziciji obuhvata i podružnicu u Srbiji.
- Vrijednost transakcije nije objavljena, a zaključenje posla zavisi od odobrenja nadležnih institucija u BiH.
Jačanje regionalnog prisustva
CEO Olvi grupe Patrik Lundell naglašava da je preuzimanje Banjalučke pivare strateški potez kojim kompanija želi ojačati prisustvo u jugoistočnoj Evropi.
– Banjalučka pivara je poznata po snažnim brendovima i bogatoj tradiciji u regionu. Njena centralna pozicija u BiH i jačanje prisustva u Srbiji omogućavaju nam da izgradimo most prema mediteranskim tržištima, gdje vidimo ogroman potencijal za rast, posebno zbog razvoja turizma – izjavio je Lundell.
Planovi za Banjalučku pivaru
Olvi planira da pored tradicionalne proizvodnje piva u Banjaluci uvede i bezalkoholna pića i RTD koktele, prateći globalne trendove u industriji pića. Direktor Banjalučke pivare Ilija Šetka poručio je da ova akvizicija donosi stabilnost i nove mogućnosti:
– Ponosni smo što postajemo dio Olvi grupe, kompanije koja dijeli naše vrijednosti i tradiciju. Vjerujemo da ćemo zajedno ojačati brend Nektar i proširiti našu ponudu na regionalnom i međunarodnom nivou – kazao je Šetka.
Pivara već sada izvozi svoje proizvode u Hrvatsku, Sloveniju, Crnu Goru i Italiju, a kroz Olvijevu mrežu očekuje se značajno širenje izvoza. Lundell ističe da će akvizicija donijeti nove proizvode i mogućnost širenja na tržišta Mediterana.
– Vidimo mnogo prilika da iskoristimo sinergiju između naših portfolija i stvorimo jedinstvenu, snažnu ponudu koja će odgovoriti na rastuću potražnju potrošača – zaključio je Lundell.
Šta ovo znači za regionalno tržište
Ovim preuzimanjem, Olvi dobija pristup snažnom lokalnom brendu s dugom tradicijom, proizvodne kapacitete u srcu Balkana te distribucijsku mrežu koja već uključuje zemlje EU. Za Banjalučku pivaru, ovo znači modernizaciju proizvodnje, proširenje asortimana, te jači izvoz i dugoročnu stabilnost.
Olvi grupa predstavlja snažnog evropskog igrača s bogatom tradicijom, ali i sa izazovima koji dolaze iz poslovanja u Bjelorusiji.
Preuzimanjem Banjalučke pivare, Olvi ulazi na dinamično tržište Balkana s jasnom ambicijom – da Nektar i druge lokalne brendove pozicionira kao regionalne lidere, dok istovremeno koristi Banjaluku kao odskočnu dasku za širenje prema Mediteranu i zapadnoj Evropi.
Za potrošače u BiH, ovo bi moglo značiti veći izbor proizvoda i modernizaciju ponude, dok za pivaru predstavlja početak nove ere pod okriljem jedne od najznačajnijih kompanija u industriji pića u Evropi.
Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba