Kako prepoznati bivše taksi vozilo ako kupujete polovan automobil i zašto je to važno?

0

Kupovina polovnog automobila može biti dobar način da se uštedi, ali kupci treba da znaju šta kupuju.

Među polovnim automobilima mogu se naći bivši taksiji, policijska vozila i automobili iz rentakara, a takva vozila su često istrošenija i jeftinija.

Prodavci ne otkrivaju uvijek ove informacije, što otežava kupcima da naprave pravi izbor. Ipak, ima više naznaka da je automobil koji se prodaje ranije služio kao taksi vozilo.

Taksiji se više habaju od običnih vozila

Vozila taksi službi ili usluga dijeljenja vožnje izložena su prilično specifičnim uslovima vožnje koji se znatno razlikuju u odnosu na obična putnička vozila.

Njihove smjene često traju i po 12 sati, sa motorima koji neprekidno rade duže vrijeme, ponekad satima stojeći u mjestu. Usljed stalne upotrebe, motor nema vremena za odmor, što neizbježno uzrokuje veće habanje tokom vremena.

„Kilometraža taksi vozila se gomila nevjerovatnom brzinom i često je tri do četiri puta veća u odnosu na obične automobile iste starosti. Zbog dugotrajnog rada u praznom hodu, motor ne može da dostigne optimalnu temperaturu, što dovodi do nakupljanja ugljenika u komorama za sagorijevanje“, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u kompaniji za podatke o automobilima carVertical koja poluje u 30 država i prikuplja podatke iz 900+ globalnih baza podataka, kao što su registri organa za sprovođenje zakona, državni i regionalni registri, finansijske institucije i oglasi. Obradom miliona izveštaja o istoriji vozila godišnje, ova kompanija je u stanju da prepozna trendove i ponudi sveobuhvatne prognoze i jedinstveni uvid u tržište polovnih automobila.

Foto: Shutterstock / carVertical

U gradskoj vožnji, često kretanje i zaustavljanje opterećuje sistem vješanja i kvačilo, i dovodi do prijevremenog habanja. Čak i uz redovno održavanje, nemoguće je spriječiti sve potencijalne probleme koji se javljaju kod taksija zbog njihove česte upotrebe.

Određeni modeli automobila češće se koriste kao taksi vozila. Među njima su Mercedes-Benz E-Class, Toyota Prius, Hyundai Ioniq, Toyota Corolla, Škoda Octavia ili Škoda Superb. Sve više hibridnih i električnih modela se koristi za prevoz putnika.  Ipak, ima još znakova da je automobil nekada bio taksi.

Česti servisi

Taksi kompanije se često pridržavaju strogih rasporeda održavanja kako bi njihova vozila bila na putu što je više moguće. Ako su servisi automobila obavljani češće nego što je uobičajeno, moguće je da je vozilo prethodno bilo taksi. Redovan servis je svakako dobar, ali prečesto održavanje možda znači da se vozilo mnogo koristi.

Velika kilometraža

Automobil sa neobično velikom kilometražom za svoju starost jasan je znak upozorenja. Taksiji zbog konstantne upotrebe prelaze i do 3–4 puta veću kilometražu od privatnih automobila.

„Kupci treba da budu oprezni sa vozilima čija kilometraža ne odgovara stanju ili starosti – vraćanje kilometraže je uobičajena praksa među nepoštenim prodavcima“, kaže Buzelis iz kompanije carVertical.

Znatno pohabana unutrašnjost

Bivši taksi automobili često imaju primjetno oštećenje unutrašnjosti zbog intenzivne svakodnevne upotrebe. Kupci bi trebalo pažljivo da pregledaju unutrašnjost vozila, jer prekomerno habanje može ukazivati na automobil sa velikom kilometražom i čestim prevozom putnika.

Bitne stavke za provjeru su volan, ručica mjenjača i pedale, kod kojih se može primijetiti veći stepen istrošenosti u odnosu na starost automobila. Sjedišta, posebno zadnja, takođe treba detaljno pregledati. Kod privatnih automobila, zadnja sjedišta su uglavnom očuvana, za razliku od bivših taksija, gdje su tragovi upotrebe izraženiji.

Dodatni znaci su izbušene rupe ili tragovi ljepka na instrument tabli, gdje su možda bili postavljeni taksimetri ili druga oprema. Obavezno pogledajte tapacirunge zadnjih vrata i zadnju stranu prednjih sjedišta, jer se od čestog korišćenja mogu izgrebati i oštetiti.

Posebna boja karoserije

Često se taksi vozila nabavljaju ili farbaju u karakteristične boje, poput žute, radi prepoznatljivosti. Ako automobil ima neobičnu boju, možda je prefarban da sakrije svoju taksi istoriju.

Kupci treba dobro da pogledaju farbu, posebno oko vrata, jer ako boja nije ujednačena ili je tekstura čudna, to može značiti da je auto već popravljan. Takođe, savjetuje se oprez sa vozilima koja imaju vinil folije, jer prodavci mogu koristiti ovu jeftinu metodu da promijene izgled automobila i eventualno prikriju postojeće nedostatke.

Stanje farbe na određenim mjestima

Kupci treba da obrate pažnju na stanje farbe oko ručki zadnjih vrata i na mjestima gdje se ulazi u automobil, pošto tu često nastaju ogrebotine ili oštećenja farbe zbog česte upotrebe. Dodatno, važno je provjeriti da li na krovu ima tamnijih mrlja ili tragova, koji mogu ukazivati na mjesto gdje je prethodno bio montiran taksi znak. Na vratima se mogu pojaviti slični znakovi ranijeg korišćenja u komercijalne svrhe, gdje su obično bile postavljene naljepnice ili oznake.

Unutrašnjost je možda još mokra

Taksi udruženja često vrše dubinsko čišćenje unutrašnjosti vozila prije prodaje. Ponekad se čak uklanjaju sjedišta i tepisi kako bi se oprali pod pritiskom. Prisustvo vlage ili snažan miris sredstva za čišćenje u vozilu mogu ukazivati na nedavno očišćeno bivše taksi vozilo.

Savjet stručnjaka je da se izbjegava kupovina bivših taksi vozila

Kupovina bivšeg taksija se može isplatiti. Moguće je uštediti novac kupovinom bivšeg taksija, koji su često jeftiniji, ali ne smije se zaboraviti na moguće rizike.

Ovi automobili su podložniji kvarovima zbog ubrzanog habanja. Osim toga, otkupna cijena bivših taksija je uglavnom niža, što može da ima uticaja na kupce kasnije.

„Provjera kilometraže je od presudnog značaja pri kupovini polovnog automobila, jer može biti bitan pokazatelj stanja vozila. Štaviše, kod vozila sa velikom kilometražom, poput bivših taksija, postoji veća vjerovatnoća da je kilometraža falsifikovana da bi bili primamljiviji kupcima“, kaže Buzelis.

Kako navodi Buzelis, manipulacija kilometražom je ozbiljan problem koji privredu evropskih zemalja košta na milijarde eura svake godine. Iako države shvataju ozbiljnost problema, posebni programi za njegovo rješavanje i dalje su malobrojni, što znači da kupci moraju lično da preduzmu mjere kojima će provjeriti da li je pređena kilometraža vozila koja nabavljaju tačna.

„Uvidom u izvještaj o istoriji vozila može se tačno utvrditi kada je i za koliko korigovana kilometraža. To je korisno prilikom donošenja odluke o kupovini ili tokom pregovora o povoljnijoj cijeni. U velikom broju slučajeva, falsifikovana kilometraža može ukazivati i na prisustvo drugih skrivenih problema kod automobila, što je od izuzetne važnosti, posebno imajući u vidu izostanak liderskog pristupa globalnih donosilaca odluka kada je u pitanju zaštita potrošača“, upozorava Buzelis.

carVertical nudi detaljne izvještaje koji otkrivaju istoriju korišćenja vozila, uključujući i informacije o tome da li je automobil nekada bio taksi vozilo, kao i podatke o kilometraži.

Pri kupovini bivšeg taksi vozila preporučuje se profesionalni pregled radi detaljne procjene stanja automobila. Tako se mogu otkriti skrivena oštećenja i potencijalni mehanički problemi koji nisu odmah uočljivi.

Međutim, u većini slučajeva, pametnije je investirati u vozilo koje nije korišćeno kao taksi. Automobil u privatnom vlasništvu pruža veću pouzdanost i sigurnost, uz manji rizik od prekomjernog habanja i iznenadnih popravki.