Kako je izgrađen autoput bez novca: Autoceste FBiH traže 190 miliona KM

0

Dvije dionice autoputa u Federaciji BiH bit će otvorene do kraja ove godine, nakon što su Autocestama FBiH prije nekoliko dana stigle upotrebne dozvole.

Riječ je o dionicama autoputa na Koridoru 5C Nemila–Poprikuše i Nemila–Vranduk, ukupne dužine 11 kilometara, koje se nalaze između Zenice i Žepča.

Dionica Nemila–Poprikuše posebno je značajna jer uključuje tunel Bosna, dug 3,6 kilometara, koji predstavlja najduži cestovni tunel na trenutno izgrađenom dijelu Koridora 5C u Bosni i Hercegovini.

Zatraženo još 95 miliona eura

Zanimljivo je da Autoceste FBiH traže da im se odobri dodatni kredit od 95 miliona eura ili 190 miliona KM za izvođenje radova na dionici Nemila–Poprikuše, iako je ona završena i ovih dana bi trebala biti puštena u promet.

Ugovor o izgradnji ove dionice potpisan je u novembru 2020. godine i obuhvatao je projektovanje i izgradnju 5,5 kilometara nove autoceste. Vrijednost ugovorenih radova iznosila je oko 251 milion eura bez PDV-a, odnosno više od pola milijarde KM.

Izgradnja je finansirana kreditom Evropske investicijske banke (EIB) u iznosu od 140 miliona eura, te kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 180 miliona eura. Ove kreditne linije su, međutim, već ranije u potpunosti utrošene.

Osigurana su i grant sredstva u ukupnom iznosu od 41,17 miliona eura (investicijski grant od 36,07 miliona eura i grant tehničke pomoći od 5,05 miliona eura).

Pored toga, pokrenuta je procedura za dodatno zaduženje od 95 miliona eura kod EBRD-a. Odluka o ovom zaduženju našla se na sjednici Doma naroda Parlamenta Federacije BiH sredinom novembra 2025. godine, ali nije odobrena. Bez saglasnosti oba doma Parlamenta, zaduženje ne može stupiti na snagu.

Kako je dionica izgrađena bez novca

Time se nameće pitanje kako je dionica izgrađena bez nedostajućih 95 miliona eura. Prema nezvaničnim informacijama, izvođač radova je nastavio gradnju, iako sredstva nisu bila osigurana, uz očekivanje da će mu troškovi biti naknadno refundirani.

Povećanje troškova ocijenjeno je kao opravdano s obzirom na značajno povećanje cijena roba i materijala, ali problem predstavlja činjenica da procedure odobravanja traju predugo. Dodatni izazov su i politička previranja u Federaciji BiH, uz nestabilnu parlamentarnu većinu, što dodatno usporava donošenje odluka.

Gdje se nalaze ove dionice

Obje dionice nalaze se između Zenice i Žepča, ali se još uvijek ne nadovezuju direktno na već izgrađene dijelove autoputa, piše BiznisInfo.ba.

Ukoliko iz pravca Sarajeva vozite prema sjeveru, nakon prolaska kroz Zenicu i dalje ćete se morati vratiti na magistralni put, jer su u izgradnji dionice Vranduk–Ponirak (5,3 km) i Ponirak–Vraca (3,5 km).

Mapa dionica Nemila - Vranduk i Nemila - Poprikuše na Koridoru 5C

Foto: BiznisInfo.ba

Nakon vožnje magistralom, kod Nemile se uključujete na autoput, vozite dionicom Nemila–Vranduk uz rijeku Bosnu, prolazite kroz tunel Bosna, a po izlasku se ponovo vraćate na magistralnu cestu.

Dionica Poprikuše – Nemila

Dionica Poprikuše–Nemila, duga 5,5 kilometara, smatra se jednom od tehnički najzahtjevnijih na cijelom Koridoru 5C. Najznačajniji objekat je upravo tunel Bosna, dug 3,6 kilometara, koji će nakon otvaranja postati najduži cestovni tunel u BiH.

Tunel, ranije poznat kao Golubinja, omogućit će izbjegavanje uske i zahtjevne trase kroz kanjon rijeke Bosne, čime će se putovanje prema sjeveru zemlje značajno skratiti i učiniti sigurnijim.

Dionica Nemila – Vranduk

Druga dionica, Nemila–Vranduk, duga je 6,2 kilometra. Prema ranijim najavama, sada će biti otvorena samo prva sekcija, koja čini oko dvije trećine ukupne trase, dok bi preostali dio trebao biti pušten u promet naredne godine.

Izgradnja ovih dionica značajno će unaprijediti saobraćajnu sliku Bosne i Hercegovine i ubrzati putovanje iz Sarajeva i juga BiH ka sjeveru i granici sa Evropskom unijom.

Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba