Bosanskohercegovačke kompanije morat će u skladu sa svjetskim trendovima uvoditi koncept integralnog upravljanja tokom materijala odnosno sistem upravljanja lancima snabdjevanja žele li ostati konkurentne i izgraditi otpornost na krizu, poručeno je danas iz Neuma s prve konferencije održane u Bosni i Hercegovini na temu upravljanja lancima snabdjevanja (Supply Chain Management – SCM).
Konferenciji koju je organizovala kompanija Targer prisustvovali su brojni stručnjaci iz BiH i regije a među njima eksperti, konsultanti, profesori i predavači iz oblasti SCM-a i logistike, kao i brojni direktori i vlasnici kompanija za koje je ova tema od izuzetnog interesa.

Neke od tema o kojima je danas bilo govora su i Industrija 4.0 i Internet of Things u SCM-u, Karakteristike nove generacije smart logističkih rješenja, 5 Supply Chain strategija u vrijeme recesije, Digitalizacija i automatizacija logistickih poslovnih procesa, Budućnost Supply Chain Managementa?, Kako efikasno provesti digitalizaciju procesa Supply Chain Managementa?, a u radu su učstvovale bh. i regionalne kompanije: Kala Consulting iz Beograda, Info Studio iz Sarajeva, Logiko iz Zagreba, cargo-partner iz Sarajeva, Galileo iz Širokog Brijega te njemački Kienle + Speiss.
– Sam pojam upravljanja lancima snabdjevanja je nadogradnja onoga što se nekad zvalo logistika, no u pitanju je mnogo širi pojam i on obuhvata kompletan lanac toka materijala, od dobavljača do krajnjeg kupca. On uključuje skladištenje, planiranje, proizvodnju, transport, nabavku, otpremu, distribuciju, itd. U ovom konceptu, više nema podjele sektora između na primjer nabavke i proizvodnje, nego se cijelim procesom upravlja integralno, uz podršku informatičkih alata. Stoga je ovaj proces nužan za sve kompanije, i bile one male ili velike, proizvodne ili trgovinske, u ovoj ili onoj industriji, za sve njih je jako bitno da počnu prihvatati ovaj uobičajeni napredni koncept integralnog upravljanja lancima snabdjevanja koje su inostrane kompanije počele koristiti još prije nekoliko decenija – kazao je za BiznsiInfo Tarik Kadrispahić, direktor kompanije Targer koja je specijalizovana za konsultacije i edukaciju u ovoj oblasti.

Konferencija koja je danas organizovana prva je na ovu temu u Bosni i Hercegovini a iako je uobičajeno da promjene zahtijevaju vrijeme, Kadrispahić kaže da je bitno da se bh. kompanije na vrijeme priključe ovim procesima kako bi mogle opstati na tržištu.
– Uvođenje bilo kakvih promjena uvijek i svuda u svijetu ide teško. Ljudi su navikli raditi na jedan način i uvijek se pri uvođenju promjena postavlja pitanje “a zašto kad smo uvijek radili tako?”. To je dug proces. Mi kao država i ovdje dosta zaostajemo ali bitno je da smo krenuli u ovaj proces i da napredujemo – kaže Kadrispahić.
Kriza koju je izazvala pandemija koronavirusa ali i pojedinačni incidenti poput onoga kada je tereni brod blokirao Suecki kanal i prouzrokovao globalne zastoje u isporuci materijala, pokazali su koliko je bitno biti spreman na krizu kada su u pitanju lanci snabdjevanja.
– Trenutno u svijetu vlada prilična nestašica sirovina zbog globalnih poremećaja. Ta nestašica je s druge strane izazvala radikalno povećanje cijene sirovina poput metalnih, drvnih, plastičnih i hemijskih sirovina i ta kriza na globalnom nivou zahvatila je naravno i naše kompanije. Situaciju u ovoj oblasti trenutno bimo mogli opisati kao “kuća gori i svi se bave gašenjem požara”. No ova konferencija nije namijenjena tome, ona se ne bavi rješavanjem trenutnih problema, nego dugoročnim planiranjem, uspostavljanjem sistema, konceptom, optimizacijom, time kako biti konkurentniji i profitabilniji, kao imati manje troškove zaliha, logistike i sl, te kako što bolje izgraditi otpornost na krizu – pojašnjava Kadrispahić.
Iako naša privreda sada prolazi kroz period buđenja, Kadrispahić ukazuje da postoje brojni problemi u njihovom poslovanju.
– Proizvodni dio naše privrede sada buja. Firme imaju ogromne narudžbe i ne mogu ih stići isporučiti no s druge strane imaju zastoje u snabdjevanju materijalom zbog globalnih poremećaja. Ovo je vrlo teška situacija za njih i mi smo govorili i o tome na ovoj konfereniji. No bitno je poslati poruku da će kriza proći i da treba misliti na to kako se što bolje pripremiti za sve buduće krize – kaže Kadrispahić.
Kompanija Targer će nastaviti edukaciju i konsalting iz oblasti upravljanja lancima snabdjevanja a namjera je da i konferencija na ovu temu postane redovan godišnji događaj.
Kadrispahić kaže kako je to prilika koju bh. firme ne bi trebale propustiti.
– Naše kompanije imaju priliku sada na svome pragu učiti o ovom konceptu koji su strane kompanije već odavno uvele. Treba imati na umu da se mi u svakom trenutnku nalazimo između dvije krize a pitanje je samo kako smo se pripremili i jesmo li izgradili sisteme koji su otporni na krizu ili se hvatamo za glavu tek onda kad kriza dođe? Kriza će doći i proći a mi ćemo tu utakmicu odigrati onako kako smo se na nju pripremili. Jedno od pitanja koje je postavljeno danas na konfenciji je bilo “Da li smo dovoljno antifragile da možemo ne samo prebroditi krizu nego čak iz nje izaći jači?”- zaključuje Kadrispahić.