Gradi se najveće prometno čvorište u Evropi vrijedno 34 milijarde eura

0

Dok EU sve više ulaže u obnovu i modernizaciju saobraćajne infrastrukture, Poljska postaje ključna karika u budućoj prometnoj mreži koja bi mogla redefinirati način na koji se putuje u Evropi.

Ambiciozni projekt tzv. Centralne komunikacijske luke (CPK), vrijedne 34 milijarde dolara, trebao bi postati glavno evropsko prometno čvorište – zračno, željeznički i cestovno. Riječ je o najvećoj infrastrukturnoj investiciji u historiji Poljske.

Tokom 90-ih godina prošlog stoljeća započeta je izgradnja Transevropske prometne mreže (TEN-T), čiji je cilj povezati cijeli kontinent cestovnim, željezničkim, zračnim i vodenim putem u jedinstveni i održivi saobraćajni sistem.

A Poljska, sa svojom strateškom pozicijom u srcu Evrope, polako zauzima centralnu poziciju tog plana. Evropa bi do sredine sljedećeg desetljeća naime mogla dobiti jedno od najmodernijih i najambicioznijih prometnih čvorišta na svijetu.

Svega 40-ak kilometara zapadno od Varšave, na do sada uglavnom ruralnom području, gradi se ogromno prometno čvorište – CPK – vrijedno 34 milijarde eura, koje će obuhvatiti zračni, željeznički i cestovni promet.

Zahvat je to na površini većoj od 2600 hektara (dvostruko veće od londonskog Heathrowa), što ga čini najvećim infrastrukturnim projektom u historiji te zemlje, s kapacitetom za više od 40 miliona putnika godišnje u prvoj fazi i s mogućnošću proširenja na čak 100 miliona, piše TheB1M, prenosi tportal.

Glavni aerodrom u Poljskoj – Chopin Varšava – već sada radi na granici svojih kapaciteta. Tokom 2023. primio je rekordnih 21 milion putnika, a iako se planira proširenje kapaciteta na 30 miliona do 2029., postoje značajna ograničenja.

Osim fizičkog prostora, aerodrom ima i noćnu zabranu letova, što dodatno koči planove nacionalne aviokompanije LOT da se proširi na nova dalekolinijska tržišta.

Osim toga, više od 300.000 ljudi koji žive u okolici Chopina imaju velikih problema s bukom i prometnim opterećenjem.

CPK će biti građen na tzv. greenfield lokaciji, gdje već sada 90 posto kuća otkupljenih kroz program dobrovoljne akvizicije. Procjenjuje se da će buka s nove lokacije utjecati na tek oko 20.000 ljudi – što je 15 puta manje nego na sadašnjoj lokaciji.

Brzim vozom kroz Poljsku u 100 minuta

No CPK neće biti samo aerodrom. Bit će središte Y-linije – sistema brzih vozova koji će povezivati ključne poljske gradove: Varšavu, Lodz, Vroclav i Poznan, ali i nastavljati prema Češkoj i baltičkim zemljama kroz željeznički koridor Rail Baltica. Cilj je omogućiti putovanje kroz Poljsku u 100 minuta.

Y-linija već je u izgradnji, a uključuje najduži željeznički tunel u zemlji (4,6 km), iskopan ispod grada Lodz. Brzi vozovi prometovat će brzinom od 320 km/h, a polazna tačka bit će upravo novi aerodrom CPK.

Na taj način ne samo da će se bolje povezati regije unutar Poljske, nego i zapadna i istočna Evropa.

Kako će izgledati novo megačvorište?

Za projektiranje luke zadužena je firma Foster + Partners, koja sarađuje s građevinskom kompanijom Buro Happold. Predviđa se da će novo prometno čvorište moći obraditi između jedne i dvije osobe svake sekunde, 24 sata dnevno tokom cijele godine. Luka će imati dvije paralelne piste duge 3,8 kilometara, međusobno udaljene 2,5 km, kao i željeznički i autobusni kolodvor – sve povezano u intermodalni centar koji će omogućiti brzo i jednostavno presjedanje.

CPK će od samog početka biti spreman za širenje – njegova modularna arhitektura omogućuje fleksibilno proširenje ovisno o rastu potražnje.

A uz sve to će se pored luke izgraditi i dva nova ‘grada’ – na zapadnom kraju CPK-a Cargo City, logističko središte za skladištenje tereta – a na istočnom Airport City, komercijalna zona s uredima, hotelima i trgovačkim centrom.

Nakon što je 2023. došlo do promjene vlasti u Poljskoj, nova vlada naredila je reviziju projekta, čime su dogovoreni novi rokovi za projekt – prva faza trebala bi biti gotova do 2032. Usto će se uložiti dodatnih 650 miliona dolara i u novi čvor na autocesti kojim će se moći pristupiti CPK-u.

No još uvijek nije jasno što će se dogoditi sa aerodromom Chopin. Očekuje se da će se putnički promet postepeno preusmjeravati na novi aerodrom, dok će stari s vremenom vjerovatno dobiti drugu namjenu.