Gigantske krtice mijenjaju Beograd: Počinje najveće kopanje u istoriji grada

0

Beograd ulazi u ključnu fazu izgradnje metroa. Prve gigantske mašine za iskop tunela, poznate kao “krtice” (TBM – Tunnel Boring Machines), stižu u srbijansku prijestolnicu u prvoj polovini naredne godine, najavio je gradski menadžer Miroslav Čučković.

Dvije “krtice” kopaju istovremeno

Kako je istakao, iskop tunelskih cijevi kretaće iz dva pravca:

  • Od Pančevačkog mosta prema centru,
  • Iz pravca Železnika prema Beogradskom sajmu.

Ovaj paralelni pristup treba da ubrza radove na jednoj od najkompleksnijih metro dionica.

Počinje kopanje metro stanica – evo gdje

Tokom sljedeće godine počinje i iskop metro stanica. Planirane su prve lokacije:

  • Žarkovo,
  • Čukarička padina,
  • Skadarlija (iz pravca Pančevačkog mosta),
  • Trg republike, jedna od centralnih stanica budućeg sistema.

Radi se o jednim od najzahtjevnijih podzemnih zahvata u Beogradu dosad, zbog gusto izgrađene urbane strukture.

Kako funkcionišu “krtice”: Najmoćnije mašine za kopanje tunela

Tunelske bušačke mašine, popularno nazvane “krtice” (TBM – Tunnel Boring Machine), spadaju među najsloženije i najskuplje građevinske mašine na svijetu.

Na svom pročelju nose ogromnu rotirajuću glavu prečnika i do 12 metara, opremljenu zubima od čelika i volfram-karbida koji sijeku stijene i tlo dok se mašina polako kreće naprijed.

Iza glave nalazi se golemi mehanizam koji automatski uklanja iskopani materijal, dok istovremeno postavlja betonske segmente koji formiraju završnu oblogu tunela.

Zahvaljujući tome, TBM-ovi omogućavaju brzo i sigurno kopanje čak i u kompleksnim geološkim uslovima ispod gusto naseljenih gradova, bez većih površinskih poremećaja.

U modernim metro-projektima koriste se tzv. “Earth Pressure Balance” i “Slurry” modeli, koji stabilizuju front iskopavanja i sprečavaju urušavanja, što ih čini idealnim za megaprojekte poput beogradskog metroa.

Beograd dobija novi most – konstrukcija već stigla iz Kine

Čučković je otkrio i nove detalje o izgradnji novog mosta preko Save, koji će zamijeniti uklonjeni Stari savski most.

  • Novi most će biti tri puta veći od starog.
  • Polovina čelične konstrukcije koja se izrađuje u Kini već je dopremljena na gradilište.
  • Imaće samo dva stuba u vodi, što će olakšati plovidbu Savom i smanjiti rizike u održavanju.
  • Predviđena je odvojena tramvajska baštica, koja će omogućiti poseban tramvajski koridor.

Stižu i kineski vozovi za EXPO liniju

Grad već očekuje i nove željezničke garniture iz Kine, koje će saobraćati na brzoj urbanoj liniji između kompleksa EXPO i centra Beograda.

Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba