Sudbina Koksare Lukavac, nekada jednog od najvećih bh. izvoznika, ponovo je dovedena u pitanje. Grupacija Pavgord, koja je zakupom pogona privremeno spasila proizvodnju nakon stečaja, sada se povlači, čime se povećava vjerovatnoća potpunog gašenja ove fabrike i gubitka stotina radnih mjesta.
Kompanija H&P d.o.o., dio Pavgord grupacije i vlasnik Nove Željezare Zenica, zvanično je obavijestila stečajnog upravnika da prekida sve aktivnosti vezane za zakup i upravljanje proizvodnjom u Koksari Lukavac.
Kako je navedeno u dopisu, od 22. decembra 2025. godine obustavlja se dovoz uglja i svih ostalih sirovina, a kompanija više neće preuzimati nove obaveze u vezi sa kontinuitetom proizvodnje.
– Nakon sveobuhvatne analize poslovnih, finansijskih i regulatornih okolnosti, primorani smo donijeti odluku o prestanku daljnjih aktivnosti, jer je ovaj aranžman postao ekonomski i poslovno neodrživ – navodi se u dopisu H&P-a, uz zahtjev da se pristupi kontrolisanom gašenju peći.
Koksara bez realne alternative
Pavgordov ulazak u Koksaru Lukavac praktično je bio jedini realni pokušaj spašavanja proizvodnje nakon što je kompanija otišla u stečaj. Pronalaženje novog zakupca ili strateškog partnera u ovom trenutku smatra se gotovo nemogućim, zbog čega je gašenje Koksare sve izvjesnije.
Koksara je u trenutku odlaska u stečaj zapošljavala oko 800 radnika, a njen nestanak imao bi snažne posljedice ne samo za Lukavac, već i za širi industrijski lanac u Federaciji BiH.
Željeznice FBiH dodatno pogoršale situaciju
Situaciju dodatno komplikuje činjenica da Željeznice FBiH odbijaju vršiti transport uglja i koksa zbog dugovanja Koksare, koja iznose oko osam miliona KM.
Prema ranijim podacima, u Koksari se gomilalo više od 20.000 tona proizvedenog koksa, dok je u Luci Ploče čekalo oko 270.000 tona uglja za transport u Lukavac. Prekid željezničkog saobraćaja doveo je do potpunog zastoja u lancu snabdijevanja.
– Koksara ne može poslovati samostalno, a Nova željezara bez koksa ne može organizovati proizvodnju. Ovakvi potezi direktno ugrožavaju obje kompanije – upozoravali su ranije iz industrije i sindikata.
Šta sada čeka Željezaru Zenica?
Posebno je otvoreno pitanje sudbine Nova Željezara Zenica, koja je i sama nedavno podnijela zahtjev za otvaranje stečajnog postupka. Uprava je tada naglasila da se ne radi o likvidaciji, već o pravnom okviru za reorganizaciju i rješavanje nagomilanih problema.
Ipak, bez domaće proizvodnje koksa, Željezara će biti primorana na uvoz iz inostranstva, što dodatno povećava troškove u trenutku kada kompanija već bilježi godišnji minus od oko 100 miliona KM, dok je akumulirani gubitak premašio 370 miliona KM.
Razlozi povlačenja Pavgorda
Iz kompanije H&P navode da su ključni razlozi povlačenja:
-
rast operativnih troškova, uključujući povećanje cijene električne energije,
-
rast troškova transporta i dodatni finansijski nameti,
-
kontinuirani negativni poslovni rezultati,
-
te najavljeno uvođenje CBAM mehanizma od 1. januara 2026. godine, koji će dodatno opteretiti izvoz i konkurentnost proizvoda.
Upozoravaju i da bi preusmjeravanje proizvoda s EU tržišta na domaće tržište moglo dovesti do poremećaja cijena, nelojalne konkurencije i daljnjih gubitaka.
Industrijski lanac pred pucanjem
Stečajni upravnik Koksare Lukavac ranije je upozoravao da je očuvanje industrijskog lanca ključno, te da bi se dugovanja mogla rješavati kroz stečajnu masu i sudske procedure, ali samo ako proizvodnja opstane.
Sindikati su više puta uputili hitne apele nadležnim institucijama, upozoravajući da bi gašenje Koksare i problemi u Željezari mogli izazvati domino-efekt u bh. metalnoj industriji.
Sve izvjesniji crni scenarij
Povlačenje Pavgorda iz Koksare Lukavac praktično ostavlja ovu firmu bez realne šanse za opstanak. Ako se u vrlo kratkom roku ne pronađe novo rješenje – što se u ovom trenutku čini malo vjerovatnim – gašenje Koksare Lukavac postaje gotovo izvjesno, uz teške posljedice po radnike, dobavljače i cijeli industrijski sektor.
Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba



