Domaća industrija namještaja gubi trku na stranom tržištu

0

Domaći proizvođači tokom proteklih osam mjeseci izvezli su manje namještaja nego u istom periodu lani, što, kako kažu, pokazuje da im se sve teže izboriti sa konkurencijom na stranim tržištima zbog “zaključanih” cijena i rasta troškova proizvodnje.

Podaci Uprave za indirektno oporezivanje pokazuju da je izvoz iz BiH oslabio, sa prošlogodišnjih 89,2 miliona kilograma i 723 miliona KM pao je na 83,3 miliona kilograma i 686,5 miliona KM.

Najviše namještaja, prema podacima UIO, ove godine završilo je u Njemačkoj i to u vrijednosti od 172,07 miliona KM te Hrvatskoj, gdje su stolovi, stolice, ormari i drugi slični proizvodi prodati za 130,1 milion KM, piše Glas Srpske.

Da trendovi nisu ohrabrujući svjedoče izvoznici iz sektora drvne industrije, koji je u posljednje tri godine pretrpio ogroman pad. Ova industrija, koja je prije nekoliko godina bila jedna od rijetkih koja je bilježila suficit, sada je, kažu, u ozbiljnim poteškoćama.

Pad u zadnje tri godine

Prema riječima predsjednika Udruženja drvoprerađivača RS Darka Partala samo firme sa skupljim i kvalitetnijim proizvodima uspjele su da sačuvaju kupce, dok oni u nižem cjenovnom razredu polako gube tržišta.

– U protekle tri godine ovaj sektor je pao za više od 50 posto, što je alarmantan podatak. Domaće tržište učestvuje sa svega pet do 15 posto, a sve ostalo zavisi od izvoza. Ako država ne reaguje, ući ćemo u ozbiljan sunovrat – upozorio je Partalo.

Vlasnik kompanije “Petroprojekt” iz Bratunca Janko Petrović kaže da je potražnja za njihovim proizvodima stabilna, ali da je najveći problem nemogućnost korekcije cijena.

– Potražnja za namještajem u inostranstvu polako raste, ali mi ne možemo podići cijene. Trenutna situacija i pad kupovne moći u Evropi ne dozvoljavaju da cijene vratimo na nivo od prije godinu i po dana, kada su bile više za 20 posto. Imamo više od stotinu kupaca širom svijeta, od Evropske unije do Amerike i Tajlanda, ali cijene ostaju pritisnute. Sreća je što smo u prethodne dvije godine uložili oko pet miliona maraka u tehnologiju, što nas održava u trci – rekao je Petrović.

Oslanjanje na domaće kupce

On naglašava da je prošla godina bila jedna od najtežih, jer su od marta do septembra radili ispod crte.

– Uvijek čovjek mora biti spreman na krizu. Jedne godine dobro zaradiš, druge izgubiš. Sreća je što imamo zalihe i široku mrežu kupaca pa se gubici u jednoj zemlji nadoknade u drugoj. Primjera radi posao u Njemačkoj pao nam je za 80 posto, ali zato nam je poslovanje sa Italijom poraslo skoro za 100 odsto – dodao je Petrović.

S obzirom na to da je izvoz oslabio, pojedini proizvođači uspijevaju da se oslone na domaće kupce. Direktor prijedorske firme “Gavranović” Pero Gavranović kaže da trenutno najviše rade za kladionice i kockarnice u zemlji, dok ih u narednom periodu očekuje posao opremanja 30 soba u Njemačkoj.

– Prije smo imali mnogo više poslova u zemljama Evropske unije, dok nam je danas domaće tržište privlačnije, ali ukupno posla ipak ima manje nego ranije. Sarađivali smo mi i sa kupcima iz Švajcarske, Austrije i Hrvatske, ali skok troškova rada i materijala primorao nas je da korigujemo cijene gotovih proizvoda, što je nekim, vjerovatno, teže palo – naglasio je Gavranović.