Amerikanci i Turci grade gigantski autoput koji će promijeniti Srbiju

0

Moravski koridor, najveći putni infrastrukturni projekat u Srbiji i prvi digitalni autoput na Balkanu, ulazi u završnu fazu izgradnje. Ovaj autoput gradi američko-turski konzorcijum Bechtel–Enka, a biće najširi i tehnološki najnapredniji put u Srbiji, projektovan za brzine do 130 km/h.

Ovih dana se otvara nova dionica od Vrnjačke Banje do Vrbe kod Kraljeva, u dužini od 14,3 kilometra, najavio je predsjednik Aleksandar Vučić. Već je ranije završena gotovo polovina trase od veze sa autoputem Beograd – Niš (Koridor 10) pa sve do Vrnjačke Banje, što se vidi na mapama, piše BiznisInfo.ba.

Cijeli koridor trebao bi biti završen na ljeto naredne godine. Preostaje završetak posljednjeg segmenta od Kraljeva do Čačka, gdje će se Moravski koridor spojiti s autoputem Miloš Veliki (Koridor 11). Time će Srbija dobiti prsten modernih autoputeva i unutrašnju mrežu kakvu do sada nije imala.

Gdje se nalazi Moravski koridor i zašto je toliko važan

Moravski koridor dug je oko 110–112 km i prostire se centralnom Srbijom, kroz dolinu tri Morave – Zapadne, Južne i Velike. Povezuje gradove u kojima živi više od 500.000 stanovnika: Čačak, Kraljevo, Vrnjačku Banju, Trstenik, Kruševac, Varvarin i Ćićevac.

Moravski koridor bit će otvoren naredne godine

Moravski koridor stvorit će prsten autoputeva kroz Srbiju

Po završetku gradnje, autoput će direktno povezati Rasinski, Raški i Moravički okrug s dva najveća koridora u državi – Koridorom 10 i Koridorom 11.

Zbog položaja u središtu zemlje, ovaj autoput ima i širi regionalni značaj: koristiće ga i građani Bosne i Hercegovine koji putuju prema Nišu, Bugarskoj, Sjevernoj Makedoniji i Grčkoj (npr. Solun, Halkidiki), čime će se skratiti vrijeme putovanja prema jugu Balkana.

Prvi digitalni autoput u Srbiji

Moravski koridor je prvi autoput u Srbiji sa potpunom digitalnom infrastrukturom, uključujući 5G opremu i mogućnost povezivanja vozila sa softverskim sistemima, u skladu s EU standardima.

Trasa Moravskog koridora kroz centralnu Srbiju sa istaknutom dionicom Vrnjačka Banja - Vrba

Moravski koridor povezat će centralnu Srbiju i dva velika autoputa

Projekat obuhvata i regulaciju riječnih tokova u dužini od čak 68 kilometara, čime se trajno rješava problem poplava u ovom dijelu Srbije.

Gradnja napreduje, idu nove dionice

Autoput se gradi u tri velike dionice koje nose sljdeće zanične nazive:

  • Pojate – Kruševac: 27,83 km
  • Kruševac – Adrani: 53,88 km
  • Adrani – Mrčajevci – Preljina: 30,66 km

Sa izvođačem je potpisan ugovor o izgradnji vrijedan blizu 800 miliona eura. Srbija je kasnije uzela i novi kredit od 260 miliona eura uz garanciju britanske agencije UKEF kako bi ubrzala završetak radova, prema pisanju tamošnjih medija.

Vozači iz BiH autoput će koristiti kada idu u Centralnu ili Južnu Srbiju, Bugarsku, Makedoniju ili Grčku

Kada će sve biti gotovo?

Cijeli koridor bi, prema aktuelnim najavama, trebalo da bude završen do 28. juna naredne godine. Vučić je poručio da će završetak ovog autoputa “promijeniti geopolitičku i ekonomsku sliku centralne Srbije” i otvoriti vrata novim investicijama i regionalnom povezivanju.

Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba