5 trendova u maloprodaji za koje je u BiH prerano

0

Maloprodaja u svijetu doživljava revoluciju, zahvaljujući novim tehnologijama ali i novim navikama potrošača. BiznisInfo donosi neke od ključnih trendova u maloprodaji koji su u svijetu već uzali maha, ali u BiH još nisu značajnije zastupljeni.

No, ono što se danas dešava u svijetu za nekoliko godina će se prenijeti i u BiH, pa je dobro na vrijeme pratiti trendove.

Online trgovina preuzima primat

Online trgovina (kupovina putem interneta) plako ubija offline, odnosno klasičnu trgovinu. No, to se dešava različitom briznom u određenim dijelovima svijeta. U Americi je proces veoma brz, dok je u Evropi dosta spor.

Agencija Loup Ventures procjenjuje da je u četvrtom kvartalu 2017. oko 10 posto ukupne trgovine u SAD, ili oko 125 milijardi dolara, obavljeno online.

Prema analizama ove firme u SAD (isključujući gorivo i restorane), oko 55 posto trgovine će u konačnici preći na internet, dok će preostalih 45 posto trajno ostati klasična trgovina.  

U Evropi je drugačija slika. Naprimjer, najveći njemački trgovci, Aldi i Lidl, veoma malo pažnje posvećuju online trgovini što ni na koji način ne umanjuje njihov uspjeh i rast.

U BiH je Konzum jedno vrijeme agresivno promovisao svoju online prodavnicu, ali se od toga kasnije odustalo jer su rezultati očito izostali.

Blijedi granica između online i klasične trgovine

Granice između online i offline trgovine polako blijede. Naprimjer, mnogi potrošači kupuju i plaćaju namirnice online, a potom ih preuzimaju u prodavnicama. Osim toga, po novom konceptu koji primjenjuju neke firme, kupci će birati robu u prodavnici ali će je plaćati putem aplikacija, dakle online.   

Najveći američki i svjetski lanac online trgovina, Amazon, prošle godine je kupio lanac klasičnih trgovina Whole Foods, a ove godine navodno planira kupiti i lanac trgovina Target. Amazon će, prema procjenama, kombinovati online i offline trgovinu i dobri dijelom integrisati ova dva vida kupovine.

Prodavnice ostaju bez radnika

Prodavnice imaju sve manje radnika, a sve više posla obavljaju automati i roboti. U Americi su uglavnom uvedene automatske kase kako bi se smanjio broj radnika. U BiH se automatske kase trenutno mogu vidjeti samo u većim centrima Mercatora (uvedene dok je još bio Konzum).

Najdalje je otišao Amazon, u čijoj prodavnici Amazon Go u Sijetlu radnici skoro da uopšte nisu potrebni. Kupac pri ulasku u ovu prodavnicu skenira kod sa svog telefona kako bi se identifikovao. Sve što uzima s police tokom kupovine automatski se skenira i naplaćuje s njegovog računa, tako da on po okončanju kupovine jednostavno izlazi iz radnje bez ikavog čekiranja na kasi. Osim toga, u ovoj prodavnici roboti slažu robu na police.

Vjeruje se da će Amazon ovu tehnologiju primijeniti i u prodavnicama Whole Foodsa i Targeta (ako ga kupi), ali da će vremenom i ostali lanci prihvati ovakva rješenja.

To bi moglo biti veliki problem za BiH, s obzirom da u našoj zemlji trgovački lanci spadaju u najveće poslodavce.

Neki analitičari ne isključuju mogućnost da će vlade širom svijeta morati reagovati kako spriječile masovna otpuštanja u trgovačkim lancima do kojih će dovesti nove tehnologije.

Tehnologije postaju ključne za uspjeh

Uvođenje novih tehnologija postaje ključno za uspjeh trgovaca. Tehnologije, s jedne strane, omogućuju kupcima bolji kvalitet kupovine, a s druge strane olakšavaju trgovcima da skupe što više informacija o svojim mušterijama.

Naprimjer, Ikea je nedavno pokrenula aplikaciju Ikea Place koja kupcima omogućava da pogledaju kako bi neki komad namještaja izgledao u njihovom stvarnom okruženju. Kupac, primjera radi, izabere fotelju iz kataloga i usmjeri kameru telefona ka uglu sobe gdje želi da ona stoji, i dobije fotografiju kao da je fotelja već tu.

Kada je riječ o prikupljanju podataka, zanimljiva je tehnologija koju razvija američki Walmart. Ovaj maloprodajni lanac pokrenuo je skreniranje lica kupaca kako bi prepoznao nezadovoljne mušterije. Skeniranje lica najprije je pokrenuto kako bi se prepoznali lopovi, ali je kasnije zaključeno da se može koristiti i u druge svrhe.

Naime, kompanija je zaključila da će moderni kupci, koji nisu zadovoljni proizvodima ili uslugom, jednostavno izaći iz radnje i više se neće vratiti, odnosno neće se žaliti.

Knjige žalbi su prevaziđena stvar. Danas je konkurencija tolika da, ako kupac nije zadovoljan, on jednostavno odlazi u drugu radnju, kažu iz ove kompanije.

Stoga u Walmartu žele skeniranjem očnih zjenica i drugih dijelova lica prepoznati nezadovoljne mušterije kako bi na vrijeme reagovali.

Dostavljanje narudžbi dronovima

Dostavljanje narudžbi bespilotnim letjelicama već se uveliko dešava. Prvu dostavu narudžbe dronom obavila je kompanija Domino's. Kompanija je novembru 2016. dostavila pizzu na adresu na Novom Zelandu.

Izraelska kompanija Flytrex od ljeta 2017. uspostavila je redovnu isporuku narudžbi dronom na Islandu, u saradnji s najvećim islandskim online trgovcem. Ova kompanija isporučuje hranu i druge naružbe u kratkom vremenu na adresu bespilotnim letjelicama.

Amazon je i tu jedan od pionira. Firma preko svog programa Amazon Prime Air namjerava pomoću dronova obavljati sve dostave u roku od 30 minuta ili manje.