Završetak autoputa Banja Luka – Doboj do kraja godine

0
Topić u intervjuu Srni navodi da ne bi trebalo da dođe do probijanja rokova, jer je pred “Autoputevima” puna građevinska sezona, a posao je još prošle sedmice otvoren duž čitave trase od Banje Luke do Prnjavora.

“Bukvalno svaki dan vidimo napredak na radovima, kako duž trase sa određenim slojevima nasipa, tako i na objektima. Na skoro svim objektima urađeni su glavni betonski radovi i sada se radi na njihovom opremanju”, precizira Topić.

On područje da će se, nakon završetka oko 72 kilometra dugog autoputa “9. januar”, do Doboja stizati za četrdesetak minuta, te da će vožnja do tog grada biti mnogo sigurnija.

“To će puno doprinijeti i privredi i transportnom saobraćaju. Naravno, ostat će u upotrebi i alternativni magistralni put. On će biti dosta rasterećeniji i njegovo održavanje bit će mnogo jeftinije, jer će teški teretni saobraćaj da pređe na autoput”, objašnjava Topić.

Kada je riječ o autoputu Banja Luka-Mliništa, Topić navodi da je komercijalni ugovor potpisan još lani, a u toku je finalizacija pregovora u vezi sa finansiranjem tog 62 kilometra dugog puta na pravcu od Glamočana do Puta AVNOJ-a.

Na tom planu, napominje on, radi se na pregovorima za preferencijalni kredit kineske Vlade i Eksim banke sa veoma povoljnim uslovima.

“Ali to ide dosta sporo. Naravno, očekujemo da u toku ove godine pozitivno završimo tu priču. Postoje i varijante da to bude komercijalni kredit ili alternativa sa javno-privatnim partnerstvom, ali mislim da bi bilo šteta da se ne završi sa preferencijalnim kreditom”, rekao je Topić.

On očekuje da će ove godine biti finalizovani pregovori u vezi sa projektom autoputa Banja Luka-Prijedor-Novi Grad, dugog 80 kilometara.

Topić naglašava da je tu riječ o modelu finansiranja putem javno-privatnog partnerstva, jer je partner, odnosno kineska kompanija “Shandong”, uvezala dva projekta – modernizaciju pruge od Banje Luke, Prijedora do Bosanskog Novog i izgradnju autoputa.

Studijska dokumentacija je pokazala da je prioritet prva faza izgradnje od Banje Luke do Prijedora. Kasnije je to produžetak puta do Bosanskog Novog, u šta je uključen i brzi put od Prijedora do Bosanske Dubice i Gradine.

Topić otkriva da je urađena planska dokumentacija u vezi sa autoputem
Brčko-Bijeljina-granica sa Srbijom, ali da je ta dionica stavljena na čekanje zbog projekata koji su trenutno prioritet.

Kada je riječ o inicijativi za izgradnju puta Sarajevo-Beograd, Topić navodi da RS, prema svom prostornom planu i strategiji izgradnje brzih puteva i autoputeva, već ima definisane pravce.

“Autoput koji povezuje Sarajevo i Beograd je i Koridor 5C do Doboja, Vukosavlja, pa preko Brčkog i Bijeljine do Beograda.

Druga moguća trasa autoputa je Sarajevo-Sokolac-Zvornik-Bijeljina do Beograda, a treća brzi put Sarajevo-Višegrad-Vardište preko Drine prema Užicu i Požegi, pa da se spoji na koridor 10 i 11”, pojašnjava Topić.

Kada je riječ o izgradnji mosta na Savi, kojim bi se autoput Gradiška-Banja Luka spojio sa autoputem Zagreb-Beograd, Topić napominje da su se stvari pomjerile sa “mrtve tačke” otkako se u rješavanje tog problema aktivnije uključila Evropska komisija.

“Najbitnije je da je nama Evropska komisija odobrila grant za finansiranje mosta od 6,8 miliona eura i aktivnije se uključila, iako to ide mnogo sporije nego što smo očekivali. Sada čekamo Hrvate da osiguraju građevinsku dozvolu, a mi smo sve potrebne obaveze ispunili”, navodi Topić.

“Autoputevi” se trude da ubrzaju procedure preko Evropske komisije, kao i da se paralelno, odnosno do početka gradnje mosta, zajedno sa Hrvatskom formira komisija za izradu tenderske dokumentacije.

U vezi sa Koridorom 5C, koji prolazi kroz RS u dužini od 46 kilometara, Topić je naveo da zajedno sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) pripremaju kredit za šest kilometara tog puta.

Tu su uključene i dvije petlje, od Kladara do Kostajnice i Rudanke u Doboju, sa ciljem da se nastavi izgrađeni autoput Banja Luka-Doboj, prema Doboju.

“To bi bila prva dionica na Koridoru 5C od ukupno 46 kilometara. Planiramo da ove godine raspišemo tender i izaberemo izvođača, te da najkasnije na iduće proljeće počnemo sa radovima”, najavljuje Topić.

On pojašnjava da će taj posao zavisiti od povećanja akciza i da je to neophodno ako se razmišlja o daljoj izgradnji puteva.

“I ovo sa EBRD-om za Koridor 5C priprema se pod pretpostavkom da će do sredine godine biti usvojen novi Zakon o povećanju akciza”, kaže Topić.