Za uspjeh nisu presudne godine, nego dobra ideja

0

Nisu svi koji su pokrenuli uspješne poslove i zaradili milione “otkačeni studenti”, neki su tek u pedesetima ostvarili svoje ideje.

Kad vidite nekoga kao što je Mark Zuckerberg, koji je već u dvadesetima stvorio jednu od najvećih kompanija na svijetu, naročito ako ste stariji od trideset, možete se osjećati itekako frustrirano.

No, ne biste trebali dozvoliti da vas to poljulja i dovede do toga da posumnjate u svoje sposobnosti, jer mnogo je i onih koji uspjeh dožive tek u srednjoj, pa i kasnijoj dobi. Štaviše, puno je primjera ljudi koji su do 30-ih godina radili neki sasvim običan posao, sa skromnim prihodima, koji nije imao nikakve veze s onim što ih je učinilo bogatima.

Na primjer, Marc Cuban, američki biznismen i vlasnik košarkaške NBA momčadi, kojega je Forbes nedavno procijenio na 3,5 milijarde dolara, do svoje 24 bio je barmen. I slavni Indiana Jones, odnosno glumac Harrison Ford, u tridesetima je još bio stolar, a autorica serijala knjiga o Harryju Potteru J.K. Rowling, bila je „samo“ samohrana majka, sa svim problemima koje ta uloga nosi, sve do svoje 31 godine.

Ukratko, koliko god godina imali, poenta je uvijek ista: Dobar posao započinje s idejom.

Ono što razlikuje ljude koji su napravili nešto od svog života je njihova spremnost na akciju da svoju ideju provedu u djelo. Ako imate ideju koju biste htjeli realizirati, pa možda i napustiti posao koji sada radite, da bi radili za sebe, morate biti spremni na akciju i imati na umu da stvari treba poduzimati – brzo.

 

Napravite plan i slijedite ga predano. Budete li odugovlačili, velika je vjerovatnoća da kod prve prepreke stanete i izgubite se u moru obaveza koje inače morate obaviti. Svaki početak je težak i mora biti dobro isplaniran, kako biste, kad jednom zakotrljate loptu, bili sigurni da ćete ići prema naprijed. Za svaki početak važna je dobra priprema, evo nekoliko koraka koje biste trebali imati na umu:

  1. Istraživanje tržišta

To je prvi korak koji će pomoći da testirate ideju i utvrdite je li vrijedna toga da ju gurate do tržišta. Prvo zapišite prednosti koje vaš proizvod ili ideja imaju, zbog čega bi mogli biti zanimljivi potencijalnim kupcima. Zatim popišite potencijalne probleme, ili slabe strane proizvoda, ali i vaše (ako ne znate pravila računovodstva, ili nemate resurse za proizvodnju, na primjer, to je ozbiljan problem).

Također, provjerite konkurenciju: ljude koji imaju isti ili sličan proizvod ili uslugu. Porazgovarajte s potencijalnim kupcima, da vidite što oni zapravo žele. Cijelo to istraživanje dobro je imati na papiru prije nego uđete u posao, kako biste ga korak po korak mogli konzultirati.

  1. Zaštitite intelektualno vlasništvo

Intelektualno vlasništvo odnosi se na proces u kojem pojedinac ili kompanija može posjedovati prava na određeni proizvod ili vrstu usluge, odnosno ime (firme ili proizvoda). To uključuje patente, autorska prava i zaštitne znakove (logo).

Od vitalnog je značaja za uspjeh firme da slijedite ispravan protokol kako bi zaštitili svoje autorsko vlasništvo od mogućnosti da vam netko drugi ukrade ideju, no jednako tako morate provjeriti da na tržištu već ne postoji ista ili slična stvar, ili neki sličan proizvod pod istim imenom. 

  1. Brendirajte proizvod

Brandiranje je puno više od samog izbora imena, riječ je o davanju identiteta cijeloj ideji. Možete birati ime i znak koji će vam biti dragi, ali imajte na umu da to mora biti nešto što će kupce asocirati na iskustvo povezano s korištenjem proizvoda, ili na problem koji će njime riješiti.

Razmislite dobro o imenu koje za proizvod koristite, da ne bi ljude asociralo na nešto pogrešno, ili na proizvode s kojima su već imali loša iskustva. Ovo je korak tokom kojega morate otvoriti web domenu i pripremiti povezane marketinške materijale.

Imajte na umu da bi potencijalni kupac na web stranici ili na stranici na društvenim mrežama trebao dobiti što više jednostavnih i pristupačnih informacija o onome što nudite te da posebno treba istaknuti prednosti i pogodnosti. Koristite lijepe fotografije proizvoda te posebno istaknite njegovu kvalitetu i upotrebnu vrijednost.

  1. Otvaranje firme

To je veliki korak: morate stvoriti pravnu osobu koja stoji iza posla, no time automatski stvarate i određene obaveze. Uzmite u obzir obaveze vezane uz svakodnevno poslovanje, razlike u poreznim obavezama i slično. Raspitajte se dobro koje su prednosti samostalne djelatnosti kao obrta, ili obrta u odnosu na jednostavno dioničko društvo i obrnuto te dobro promislite koje vam bolje odgovara. 

  1. Mudro s izborom partnera

Ako imate partnera koji zajedno s vama ulaže sredstva, to može biti vrlo korisno, jer ćete podijeliti poslove oko osnivanja firme, pripreme poslovanja i marketinga i ujedno se nadopunjavati i podupirati kad dođete u fazu realizacije.

No, ako ga još nemate, budite oprezni s izborom ljudi s kojima ćete dijeliti posao: To mora biti neko s kim se u poslu možete nadopunjavati, koji je spreman uložiti jednako kao i vi, te čovjek koji ima zdravu osobnost i karakter i može se nositi sa svime što takva suradnja donosi. 

  1. Sastavite poslovni plan

Jedan od načina da krenete u pravom smjeru jest da sastavite dobar poslovni plan. Koristeći istraživanje tržišta koje ste proveli ranije, napravite plan izlaska na tržište, sa svim detaljima koji to trebaju pratiti te postavite rokove s ciljevima koje želite postići. Napravite to detaljno:

Prvo napravite nekakav plan za prvu sedmicu prodaje, zatim dvije sedmice, mjesec, tri mjeseca, šest mjeseci, devet mjeseci i godinu. Zatim razradite prvu sedmicu po danima, pa na temelju toga napravite mjesečni plan. To treba biti realna procjena mogućnosti, ovisno o tome gdje prodajete, koliko kupaca tuda prolazi, koliko je od toga onih koje zanima vaš proizvod… 

  1. Odaberite radno mjesto

Mjesto gdje radite u početku nije presudno, odnosno ponekad je najbolje započeti posao kod kuće, jer tako štedite novac i vrijeme koje biste inače trošili na putovanje. No, rad od kuće ima i negativnih strana – teško je u istom prostoru raditi i gledati TV, ili kuhati, a da se održava koncentracija i red.

Zato razmislite o tome da podijelite s nekim najam prostora, pogotovo ako je to neko tko ured treba samo ujutro, a vi radite popodne, ili je riječ o djelatnosti koja vam ne smeta. 

  1. Pronađite mentora

Mentorstvo je vrlo osjetljiva tema. To bi trebala biti osoba koja se dobro razumije u ono što radite i(li) u tržište kojem ćete se obraćati. To treba biti neko tko u poslu ima više iskustva od vas, te je spreman ponuditi svoje savjete za relativno mali novac, uslugu, ili manji udio u dobiti.

Realno, s mentorom je najmudrije razgovarati tako da ugovorite da ćete mu dati određeni postotak od zarade, ako ona dosegne određeni iznos. U mnogim situacijama mentor itekako može pomoći da se unaprijedi posao, te da prebrodite izazove koji se pojave usput.

  1. Razmislite o “anđelima”

Ovaj put ne mislimo samo na anđele čuvare, iako nije zgorega zamoliti i njih za pomoć. Vama trebaju oni koji mogu ubrzati uspjeh – to su poslovni anđeli, koji vole prenositi znanje i iskustvo novim poduzetnicima, i često to čine investirajući u firmu, tako da zauzvrat dobiju određeni udio, pa onda i pomažu u poslu da bi povratili svoju investiciju i zaradili na njoj.

Od takvih ljudi puno možete dobiti: To je osoba koja vam svojim iskustvom, ugledom i poznanstvima u struci može otvoriti mnoga vrata, ili osoba koju ljudi cijene i kada stane iza vas, znat će da vam mogu pokloniti povjerenje.

No, imajte na umu da je njihov prvenstveni cilj zarada, a ne to što vas vole. Zato od samog početka postavite suradnju na jasnim osnovama i – na papiru.

  1. Prikupite potreban novac

Prvi korak u poslu zapravo započinje time da osigurate novac potreban za start firme. Najbolje je ako imate privatni kapital koji vam nije potreban za osnovne životne troškove, ili posuditi u banci, no pazite da to budu sredstva koja ne premašuju vašu životnu ušteđevinu.

Posudba od roditelja ili bliskih prijatelja je dobar izbor, ali unaprijed dobro procijenite koliko dugo nećete moći vratiti taj novac i pošteno to recite.

Najjednostavniji, a možda i za vas najsigurniji način je to da pronađete zainteresiranog investitora ili putem Crowdfunding kampanje, u okviru kojih zapravo možete početi i s prodajom proizvoda.

Izvor: 24sata.hr